telekom logo

Telekom ar putea ieși în curând de pe piața din România

Nu este prima oară când apar zvonuri în presă cu privire la vânzarea afacerii Deutche Telekom din România.

Motivele care stau în spatele plecării Telekom din România

Încă dinaintea venirii Telekom în România, rețeaua Cosmote nu a avut parte de prea mulți bani de investiții.

Acest lucru a dus la o acoperire mică, o rețea de slabă calitate în raport cu concurența și implicit un număr mic de clienți.

În ultima vreme Telekom a încercat (fără succes) prin diverse mijloace să nu (mai) piardă clienți și să își crească veniturile:

Deși și-a redus costurile, fuzionând cu celelalte companii pe care le deținea în România și implicit închiderea operatorului de telefonie Zapp, Telekom a mai primit o lovitură dură anul trecut din partea guvernului prin OUG 114/2018 care a impus o taxă anuală de 3% pe cifra de afaceri din telecom.

Ce se va întâmpla cu Telekom?

Nu este prima oară când apar zvonuri în presă cu privire la posibila ieșire din România a companiei Telekom, însă de această dată au apărut informații din mai multe surse într-un interval foarte scurt de timp.

În februarie 2017 Ministerul Comunicațiilor anunța printr-un comunicat de presă că:

Politica Guvernului României în ceea ce privește companiile în care statul este acționar este aceea de a proteja portofoliul statului român și interesele cetățenilor, astfel încât companiile să fie profitabile.

În acest sens, CEO-ul Telekom a dezvoltat un plan de afaceri pe termen mediu pentru stabilizarea companiei, pe care Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale îl susține, prin reprezentanții săi în consiliul de administrație, alături de ceilalți acționari ai companiei. Planul de afaceri nu conține nicio referire la vanzarea de active ale Telekom România.
Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale își reafirmă, pe această cale, dorința de stabilitate, predictibilitate și dezvoltare economică, în conformitate cu direcțiile stabilite prin programul de guvernare.
 

”In legatura cu informatiile aparute in presa privind o posibila vanzare de active din Romania de catre Deutsche Telekom, as dori sa precizam urmatoarele: 
Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, in calitatea sa de institutie publica responsabila de administrarea drepturilor Statului Român – ca actionar proprietar al 45,99% din actiunile Telekom Romania Communications SA, actioneaza cu maxima responsabilitate privind respectarea tuturor drepturilor Statului Român ce decurg din calitatea sa de actionar minoritar semnificativ. Totodata, ministerul pe care il coordonez urmareste prioritar protejarea interesului cetatenilor romani de a avea servicii cat mai bune la preturi cat mai avantajoase dar si asigurarea cadrului legislativ optim pentru continuarea investitiilor in dezvoltarea infrastructurii digitale a României.
La randul sau, actionarul majoritar OTE SA (controlat de grupul german Deutsche Telekom) isi analizeaza eficienta investitiilor sale in diversele piete pe care opereaza in Europa, proces inceput si in Romania (si cunoscut in spatiul public) inca din 2016. Acest proces tine de multiple criterii de oportunitate economica si nu are legatura cu prevederile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 114/2018 (prevederi care nu produc astazi efecte in piata telecom din România).
In concluzie, in orice circumstante decizionale ale actionarului majoritar, politica statului roman, prin MCSI, este de a-si consolida si maximiza beneficiile, existand o coordonare continua cu actionarul majoritar. ”

a scris miercuri, 22 mai, pe Facebook ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu.

Posibilii cumpărători ai afacerii, conform celor de la GSP și Economica.net sunt (și acum ca și atunci) Orange și RCS & RDS, dar şi Spas Roussev, reprezentantul bulgar al unui fond de investiţii rusesc, care a cumpărat deja acţiunile Telekom din Albania.

Orange ar uma să preia infrastructura terestră a Telekom, consolidându-și astfel portofoliul de servicii și concurând de la egal la egal cu DIGI și cu viitorul Vodafone-UPC.

DIGI ar urma să preia rețeaua de telefonie mobilă, consolidând astfel atât capacitatea de transport cât și acoperirea rețelei DIGI.Mobil.

Pe de altă parte, Spas Roussev care a cumpărat deja acțiunile Telekom din Albania, a anunțat că dorește să cumpere și acțiunile din România și Macedonia

Cum era de așteptat, nici unul din operatorii implicați nu au confirmat zvonurile din presă.

Ce implicații are pentru utilizatorul final vânzarea Telekom?

Pe scurt, dispariția Telekom atât pe segmentul de servicii fixe, cât mai ales pe cel de servicii mobile (unde și așa sunt prea puțini operatori), ar duce la:

  • o explozie a prețurilor – o dată pentru a fi recuparați banii pe acțiuni și o dată pentru că sunt mai puține alternative pentru clienți
  • o calitate mai proastă a serviciilor – scăzând concurența dispare și unul din principalele motive pentru ritmul alert al investițiilor

Publicat

în

de către

Etichete:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *