Fie că vorbim despre serviciile fixe sau cele mobile ale acestui operator, am putea spune cu ușurință că încă de pe vremea fostului Romtelecom și chiar a Cosmorom-ului deciziile luate de către management au fost cam… contra trendului.
Greșelile făcute de-a lungul timpului
De ce spun că managementul e cel care compromis operatorul? Au fost multe decizii întârziate ce s-au văzut în special la operatorul de telefonie mobilă.
La scurt timp după lansarea Cosmorom, investițiile au fost oprite din cauza numărului mic de clienți, pentru a fi reluate odată cu relansarea operatorului la jumătatea anului 2005, investindu-se astfel o sumă mare de bani dintr-odată pentru a recupera terenul pierdut în fața celorlalți operatori de telefonie mobilă, ce au investit constant în rețelele lor.
Apoi, prin 2007, când s-a făcut licitarea pentru 3G, Cosmote a zis pas, pentru că nu e ”nevoie de internet pe telefon”, doar ca ulterior să cumpere operatorul Zapp pentru licența 3G pe care nu o voiau cu doar câteva luni în urmă.
Abia după 3 ani de la intrarea Telekom pe piața din România, aceștia au făcut o oarecare curățenie în divizia de servicii mobile, însă nici până în prezent nu au ”absorbit” MNC-ul Zapp-ului (22606) în cel al Telekom (22603).
Dacă la licitația 4G au participat, la cea pentru 5G vor să dea iar pas.
Telekom, a rămas singurul operator principal de telefonie mobilă care nu a lansat serviciile VoLTE și VoWiFi.
În plus, când toți operatorii de servicii fixe vor să lanseze și servicii de telefonie mobilă, vezi AKTA, iar operatorii mari ca Vodafone caută să cumpere operatori de servicii fixe precum UPC, pentru a își completa portofoliul de servicii și a își consolida poziția pe piață, Telekom a făcut fix contrariul.
Telekom decide să iasă de pe piața din România prin vânzarea diviziei de servicii fixe către Orange
Telekom a recunoscut oficial, cu câteva luni în urmă, că pleacă deoarece nu pot ține pasul cu concurența, detalii aici.
Ar fi vândut și rețeaua mobilă, numai că DIGI vroia să preia rețeaua fără clienți, pe un preț de 3 ori mai mic decât vroia să primească Telekom, detalii aici.
Ce urmări ar avea dispariția Telekom Mobile din România?
Știm cu toții cât de importantă și benefică pentru client este o concurență între cât mai mulți operatori comerciali (în orice domeniu).
Și deși Telekom Mobile nu mai prezintă de mult o amenințare pentru ceilalți operatori din piață, dispariția Telekom Mobile, ar aduce cu sine și dispariția puținilor operatori MVNO din România.
Telekom este operatorul gazdă pentru toate companiile care doresc să lanseze servicii mobile, aici incluzând nu doar operatorii deja lansați ca Lycamobile AKTA, dar și câțiva operatori încă nelansați precum Enigma-System, Benefito-mobile sau Iristel.
Pentru Telekom Mobile este puțin cam târziu să mai repare greșelile făcute și să reintre puternic în lupta cu cei trei mari operatori.
De ceva timp Telekom e mai preocupat să găsească un cumpărător decât să investească. Astfel, estimez că în cel mult 3 – 4 ani va dispărea de pe piață.