Nici antivirusurile nu mai sunt ce au fost. Producătorul de soluții de securitate Avast, colecta datele utilizatorilor, pe care apoi le vindea altor companii.
Conform PCMag.com, Jumpshot este divizia Avast care se ocupa de vânzarea datelor de navigare ale utilizatorilor către companii precum Google, Pepsi, Microsoft sau Sephora.
O filială a companiei oferă acces la traficul utilizatorilor de pe 100 de milioane de dispozitive, inclusiv PC-uri şi telefoane, companiile putând afla ce cumpără consumatorii şi unde, fie că este vorba de o căutare Google sau Amazon, un anunţ dintr-un articol de ştiri sau o postare pe Instagram.
Avast a încercat să îşi justifice acţiunile, afirmând că din datele colectate au fost eliminate elementele de identificare ale utilizatorilor.
Clienţii pot vizualiza clicurile individuale pe care utilizatorii le efectuează în sesiunile de navigare, inclusiv timpul până la milisecundă.
Şi, în timp ce datele colectate nu sunt niciodată legate de numele, adresa de e-mail sau de adresa IP a unei persoane, fiecare istoric al utilizatorului este totuşi atribuit unui identificator numit ID-ul dispozitivului, care este acelaşi până când utilizatorul dezinstalează antivirusul Avast.
Ceea ce îl face pe utilizator identificabil, în cazul în care se fac conexiuni cu datele legate de o achiziţie, care este nominală.
Analiştii spun că marile companii precum Amazon, Google, comercianţii cu amănuntul şi firmele de marketing pot acumula jurnale de activitate pentru utilizatorii lor.
Cu datele Jumpshot, companiile au o altă modalitate de a urmări amprentele digitale ale utilizatorilor pe internet.