În contextul actual al răspândirii virusului COVID-19 în care au fost și vor fi luate în continuare o serie de măsuri la nivelul țării noastre, ce vor implica o utilizare suplimentară a rețelelor şi serviciilor de comunicații electronice, ANCOM a transmis, în urmă cu o săptămână, celor mai importanţi operatori de telefonie şi internet o înștiințare pentru a se pregăti să ia măsurile necesare și posibile pentru a evita și a soluționa posibilele situații de congestie sau întrerupere a traficului de voce și/sau de date.
Analiza ANCOM a datelor transmise de operatori arată că ne putem aştepta la creșteri de trafic estimate de unii furnizori la peste 50% față de situațiile normale, reprezentând deci o provocare și pentru furnizarea de comunicații electronice.
Pentru a asigura continuitatea furnizării serviciilor în cazul creşterii traficului de date, operatorii au monitorizat încărcarea şi nivelul de trafic din reţelele proprii, precum şi alţi parametri de calitate ai rețelei.
Operatorii au efectuat un management al riscului şi au identificat o serie de ameninţări şi riscuri posibile, care se referă cel puţin la securitatea serviciilor şi a reţelelor, a aprovizionării cu echipamente comerciale necesare serviciilor de comunicaţii electronice şi au iniţiat acţiuni de evitare sau diminuare a acestor riscuri.
Creşterea traficului vine în contextul implementării tot mai intense a muncii la distanță, a mutării cursurilor școlare și universitare în mediul online şi a unei estimări a creşterii semnificative a componentei de entertainment online.
În aceste condiţii, este de așteptat ca serviciile de comunicații electronice cele mai utilizate în aceste cazuri – respectiv serviciile de voce mobilă și serviciile de acces la internet fix și mobil – să cunoască o creștere semnificativă a traficului, iar traficul care în mod obișnuit se derula în interiorul unei rețele private (instituție, agent economic) să se deruleze peste rețeaua publică.
Furnizorii au obligația de a lua toate măsurile de securitate adecvate pentru a administra riscurile la adresa securității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice astfel încât să asigure un nivel de securitate corespunzător riscului identificat și să prevină sau să minimizeze impactul incidentelor de securitate asupra utilizatorilor şi rețelelor interconectate, conform unei reglementări ANCOM.
Până în acest moment ANCOM nu a primit reclamații cu privire la deteriorarea calității serviciului de internet.
Utilizatorii au la îndemână aplicația Netograf prin intermediul căreia pot măsura oricând parametrii tehnici și de calitate ai serviciului de acces la internet.
Această platformă este un instrument oficial creat de ANCOM și utilizarea sa va oferi Autorității informații în timp real despre cum funcționează serviciile de internet.
Mai mult, utilizarea este gratuită, măsurătorile efectuate neconsumând din resursele incluse in abonamente.
România beneficiază de reţele foarte bune în condiţiile în care 71% (3,7 milioane) din conexiunile de internet fix permit deja viteze foarte mari, de peste 100Mbps, conform ultimului raport de date statistice realizat de ANCOM.
De asemenea, la jumătatea anului trecut, 84% din numărul total al conexiunilor la internet mobil în România erau conexiuni de mare viteză (3G – 29% și 4G – 55%).