Intel a pierdut un contract de proiectare și fabricare a cipului Sony PlayStation 6 în 2022, care a dat o lovitură semnificativă efortului său de a-și construi afacerea de producție pe bază de contract, potrivit a trei surse care cunosc evenimentele.
Efortul Intel de a câștiga în fața Advanced Micro Devices într-un proces competitiv de licitație pentru a furniza designul viitorului cip PlayStation 6 și Taiwan Semiconductor Manufacturing Co în calitate de producător contractual s-ar fi ridicat la venituri de miliarde de dolari și ar fi fabricat mii de plachete de siliciu pe lună, au spus două surse.
Intel și AMD au fost ultimii doi concurenți în procesul de licitație pentru contract.
Câștigarea afacerii de proiectare a cipurilor Sony PlayStation 6 ar fi fost o victorie pentru segmentul de design al Intel și ar fi fost ca o victorie pentru efortul de producție prin contract al companiei sau afacerea de turnătorie, care a fost piesa centrală a planului de redresare al CEO-ului Intel, Pat Gelsinger.
Gelsinger a anunțat planurile ca Intel să creeze o unitate de turnătorie în 2021 și a lansat-o oficial la un eveniment din San Jose, California, în februarie a acestui an. Acordul cu cipuri PlayStation a apărut în segmentul de design al Intel, dar ar fi fost un avantaj pentru performanța financiară a afacerii de turnătorie după separarea din acest an.
Detaliile despre discuții și despre modul în care Intel a pierdut contractul pentru consola de jocuri de generație următoare a Sony, încă neanunțată, sunt raportate aici pentru prima dată.
De obicei, consolele Sony vând peste 100 de milioane de unități într-o jumătate de deceniu. Pentru un designer de cipuri, afacerea cu console oferă un profit mai mic decât marjele brute de peste 50% pentru produse precum cipurile de inteligență artificială, dar reprezintă totuși o afacere constantă care poate profita de tehnologia pe care o companie deja a dezvoltat-o. Afacerea Sony ar fi putut contribui, de asemenea, la stimularea afacerii Intel de producție prin contract, care acum se luptă să găsească noi clienți mari.
O dispută cu privire la profitul pe care Intel avea să obțină din fiecare cip vândut gigantului electronic japonez a blocat-o pe Intel să stabilească prețul cu Sony, potrivit două dintre surse. În schimb, rivalul AMD a obținut contractul printr-un proces de licitație competitivă care a eliminat alții, cum ar fi Broadcom, până când au rămas doar Intel și AMD.
Discuțiile dintre Sony și Intel au durat luni de zile în 2022 și au inclus întâlniri între directorii executivi ai celor două companii, zeci de ingineri și directori.
„Suntem puternic în dezacord cu această caracterizare, dar nu vom comenta despre nicio conversație cu clienții actuali sau potențiali. Avem un canal de clienți foarte sănătos atât în produsele noastre, cât și în activitatea de turnătorie și ne concentrăm în mod direct pe inovarea pentru a satisface nevoile acestora.” – a declarat un purtător de cuvânt al Intel
Compatibilitatea cu generațiile anterioare
Actuala generație de console PlayStation Sony este alimentată de cipuri personalizate cu un contract de design îndeplinit de AMD.
Sony a anunțat PlayStation 5 Pro săptămâna trecută, dar nu a dezvăluit încă următoarea generație. La ani de la lansarea sa din 2020, Sony a declarat că a vândut 20,8 milioane de sisteme PlayStation 5 de prima generație în anul fiscal 2023.
La fel cum marile companii tehnologice, cum ar fi Google și Amazon se bazează pe furnizori externi pentru a ajuta la proiectarea și producerea de cipuri AI personalizate, Sony se bazează pe contractori de proiectare experimentați pentru a realiza procesoare pentru sisteme.
Design-urile cipurilor de consolă încearcă de obicei să asigure compatibilitatea cu versiunile anterioare ale sistemului, pentru a permite utilizatorilor să ruleze jocuri mai vechi pe noul hardware. Trecerea de la AMD, care a produs cipul PlayStation 5, la Intel ar fi riscat compatibilitatea cu generațiile anterioare, care a fost un subiect de discuție între inginerii și directorii Intel și Sony, au spus sursele.
Asigurarea compatibilității cu versiunile anterioare ale PlayStation ar fi fost costisitoare și ar fi consumat resurse de inginerie. Permiterea utilizatorilor PlayStation să joace jocuri pe care le-au achiziționat pentru sisteme mai vechi este o caracteristică pe care Sony o include adesea într-un sistem de generație următoare.
După ce a ratat primul val al boom-ului AI dominat de Nvidia și AMD, Intel a raportat un al doilea trimestru dezastruos în august. Intel a anunțat planuri de a reduce 15% din forța de muncă pentru a economisi 10 miliarde de dolari și a pregătit un plan de reducere a cheltuielilor de capital pentru extinderea fabricii, care a fost piatra de temelie a strategiei sale de turnătorie.