În luna mai, cei de la EA au anunțat că FIFA 23 va fi ultimul joc al seriei lansat de EA Sports, însă asta nu înseamnă că nu vor mai fi lansate jocuri FIFA.
În majoritatea ultimelor trei decenii, EA Sports și FIFA au avut o relație aparent amiabilă. EA a plătit o taxă nedezvăluită pentru a licenția marca FIFA și a putut să-și vândă titlurile ca fiind jocul video de fotbal „oficial”. Fără aproape niciun efort din partea sa, FIFA a ajuns să fie asociat cu una dintre cele mai populare serii de jocuri video de pe pământ, una cu aproximativ 150 de milioane de jucători.
Relația s-a înrăutățit în 2021. Fără îndoială, conștientă de profiturile realizate de EA — seria de fotbal generează acum sute de milioane în fiecare an — FIFA a cerut un miliard de dolari pentru a continua parteneriatul, din toate punctele de vedere o creștere enormă față de licențele anterioare. EA a refuzat să confirme termenii negocierilor.
FIFA este atât de plină de bani încât un acord de licență pentru jocuri video nu este decât un business secundar în comparație cu afacerea sa principală: organizarea (și primirea de bani de sponsorizare pentru) Cupe Mondiale. Dar acei bani de sponsorizare nu sunt cheltuiți într-un vid. Există considerații de relații publice implicate atunci când companiile își oferă milioanele, iar acum FIFA nu este cea mai bună investiție.
La urma urmei, organizația a încheiat un deceniu de acuzații de mită și corupție vânzând Cupa Mondială către Qatar, o națiune care a muncit sute, dacă nu mii de oameni până la moarte, construind infrastructura pentru a găzdui turneul. Și scandalurile continuă. Fiecare represiune controversată executată de Qatari poate fi urmărită până la decizia FIFA de a le acorda turneul. Organizația a ajutat la interzicerea articolelor precum banderole de braț curcubeu pentru a-și liniști gazdele și a apărat decizia de ultim moment a Qatarului de a interzice vânzarea de bere pe stadioane.
Drept urmare, relația dintre FIFA și principalele surse financiare – o colecție de sponsori majori – este mai tensionată ca niciodată. Budweiser, în primul rând, caută o reducere de 47 de milioane de dolari la sponsorizarea Cupei Mondiale din 2026 din America de Nord.
Aici intervine afacerea cu jocurile video. În mijlocul acestui scandal, seria de jocuri video de succes a oferit FIFA o oportunitate rară de a-și spăla în mod pozitiv brandul pentru milioane de oameni. Acum nu mai este o opțiune.
În ceea ce îi privește pe cei de la EA, vor fi bine. Echipele sale de dezvoltare și de marketing rămân și au în continuare nenumăratele lor oferte și soluții pentru orice, de la asemănări cu jucători la competițiile profitabile din Premier League și Champions League. Tot ceea ce înseamnă că singura modificare materială a jocurilor EA va fi numele de pe cutie.
Din perspectiva EA, este de fapt mai multă valoare să treci dincolo de numele FIFA decât să-l păstrezi. Eliberat de constrângerile acordului de ascultare FIFA, EA poate explora noi oportunități în jurul unor lucruri precum difuzarea și poate prezenta noi parteneri publicului său de fani ai fotbalului.
„Alegerea fundamentală pentru noi a fost libertatea de a putea opera într-un mod în care știm că jucătorii noștri și fanii noștri îl caută sau să păstrăm o denumire. convenție care a fost foarte valoroasă, dar poate în viitor mai puțin.”
a declarat David Jackson, VP brand pentru EA Sports FC
FIFA, pe de altă parte, pare să se încurce. De când au apărut știrile despre despărțirea de EA, organizația și-a împrumutat numele unui număr de jocuri jenante bazate pe blockchain. Președintele FIFA, Gianni Infantino, s-a lăudat că „singurul joc autentic și real care poartă numele FIFA va fi cel mai bun disponibil pentru jucători și fani de fotbal”, semnalând intenția organizației de a crea un joc de simulare de fotbal rival. Dar încrederea lui este în contradicție cu realitatea dezvoltării jocurilor video.
Amploarea și complexitatea pe care o implică crearea de jocuri video moderne și de succes este imensă, atât de mult încât doar o mână de dezvoltatori din întreaga lume sunt capabili de asta. Și FIFA tocmai l-a înstrăinat pe unul dintre ei. Ceilalți sunt ocupați în prezent să-și creeze propriile jocuri și, dacă FIFA ar dori să finanțeze înființarea unui nou studio, ar putea trece ani înainte să fie în măsură să lanseze un joc la standardele EA. Chiar și așa, Infantino insistă că un rival ar putea fi pus în funcțiune până în 2024. „Nimic nu este imposibil”, spune Jackson de la EA. „Dar nu este atât de ușor.”