În urmă cu mai bine de treizeci de ani, Microsoft a lansat Windows 3.0 cu o interfață grafică care a reprezentat un salt dramatic față de predecesorii săi în ceea ce privește capacitatea și popularitatea. Iată ce a făcut ca Windows 3.0 să fie special.
Prima versiune de Windows ce a avut succes
În primele zile, pe majoritatea PC-urilor IBM rula Microsoft MS-DOS, un sistem de operare bazat pe linie de comandă care, de obicei, putea rula doar un program la un moment dat. La începutul anilor 1980, pe măsură ce computerele au devenit mai performante, „multitasking” a devenit un cuvânt la modă uriaș în industrie. Editorialele din reviste au vorbit despre creșterile de productivitate care ar rezulta din a putea rula două aplicații în același timp.
În acea perioadă, ideile despre interfețele de computer grafice și bazate pe mouse, care fuseseră implementate pentru prima dată pe Xerox Alto, au început să se adopte în industria computerelor personale. După ce a fost martor la câteva abordări timpurii ale sistemelor de operare bazate pe GUI, Microsoft a lansat propria sa interfață grafică bazată pe mouse, Windows 1.0, în 1985. A rulat pe MS-DOS și a furnizat un afișaj bitmap cu ferestre de aplicație care nu se suprapun.
Nici Windows 1.0, nici Windows 2.0 nu s-au dovedit de succes pe piață. Apoi a apărut Windows 3.0 în 1990, un alt shell GUI care rula pe MS-DOS. Permitea multitasking atât a programelor MS-DOS, cât și a aplicațiilor Windows special scrise. Spre deosebire de versiunile anterioare de Windows, s-a dovedit a fi un succes, vânzându-se în peste 10 milioane de copii. A urmat suportul pentru aplicații de la terțe părți, iar Microsoft și-a consolidat dominația pe piața PC-urilor în sistemul de operare.
Iată câteva dintre elementele care s-au reunit pentru a face ca Windows 3.0 să fie unic și de succes.
Noul Program Manager
În Windows-ul de astăzi, meniul Start oferă o modalitate rapidă și ușoară de a organiza și lansa aplicațiile instalate. În Windows 3.0, acel job era deținut de Program Manager, care era și interfața principală (shell) pentru Windows.
Ca shell, Windows 2.0 a folosit MS-DOS Executive, care era practic o listă glorificată de fișiere fără suport pentru pictogramele aplicației. În comparație cu acestea, pictogramele „mari” cu 16 culori din Windows 3.0 s-au simțit ca o revelație, aducând detaliile pictogramelor de pe computerele scumpe Macintosh pe computerele relativ ieftine.
De asemenea, Program Manager a fost ușor de utilizat. În comparație cu MS-DOS în sine sau cu shell-ul MS-DOS Executive Windows 2.0, Program Manager a oferit o interfață foarte prietenoasă. Utilizatorii puteau găsi și lansa cu ușurință aplicații, fără a exista riscul de a compromite fișierele sistemului.
Dacă doriți să gestionați fișierele în Windows 3.0, trebuia să lansați o aplicație separată numită File Manager. Astăzi, File Explorer servește atât ca interfață principală, cât și ca manager de fișiere al Windows 11.
Lansarea Microsoft Solitare
Solitaire este atât de puternic asociat cu Windows, încât este greu să-i imaginezi pe cei doi separati. Celebrul parteneriat s-a unit pentru prima dată în 1990, când Microsoft a livrat prima sa versiune de Solitaire cu Windows 3.0. Cu cărțile sale detaliate (și spatele amuzante ale cărților), Solitaire s-a dovedit un exemplu capabil al capacităților grafice ale Windows. Și, desigur, a fost, de asemenea, o modalitate excelentă de a pierde timpul între sarcinile de la birou.
Solitaire a prezentat fețe de cărți concepute de Susan Kare, care anterior proiectase multe elemente grafice și fonturi pentru Macintosh. Ea a proiectat, de asemenea, multe pictograme pentru Windows 3.0. Microsoft a folosit fețe de cărți concepute de Kare până la Windows XP, înlocuindu-le în cele din urmă în Vista.
Windows 3.0 a inclus și jocul Reversi cu fiecare copie. În timp ce Microsoft a renunțat la Reversi în Windows 3.1 (în favoarea Minesweeper), Solitaire a fost livrat cu Windows până la Windows 7. (Acum este o parodie ciudată cu plata pentru a juca, dar acesta este cu totul alt subiect.)
Gestionare mai bună a memoriei și multitasking adevărat
Windows 3.0 a inclus un management avansat al memoriei care i-a permis să utilizeze cantități mari de RAM, permițând pentru prima dată atât programe mai mari, cât și multitasking real cooperativ. Când a venit vorba de multitasking al programelor MS-DOS (pe care mulți oameni încă le foloseau frecvent), Windows 1.0 și 2.0 au servit practic lansatoare de aplicații grafice. În Windows 3.0, utilizatorii puteau rula mai multe aplicații MS-DOS simultan, ceea ce se simțea ca o magie la acea vreme.
Ce fel de aplicații MS-DOS rulau oamenii în 1990? Datorită compatibilității cu versiunea anterioară, orice și orice, de la Lotus 1-2-3 la Captain Comic. Windows s-a dovedit un avantaj pentru BBS cu mai multe noduri la acea vreme, permițând mai multor instanțe de software BBS bazat pe DOS să ruleze cu ușurință pe un singur calculator.
Un nou design ”3D”
Pare uimitor astăzi, dar butoanele Windows 3.0 reprezentau o adevărată îmbunătățire a interfeței grafice pentru computerele de la acea vreme. Au inclus lumini și umbre simulate care dădeau iluzia de profunzime și, în consecință, majoritatea oamenilor s-au referit la butoane ca fiind „3D”.
În general, interfața Windows 3.0, executată curat, sa simțit clară și profesională, cu pictograme detaliate, aranjamente bine gândite pentru ferestre și fonturi frumoase. Pentru prima dată, Windows a egalat (și probabil a depășit) fidelitatea vizuală a Mac OS, care cel mai mult a considerat GUI-ul de referință al vremii. Acel fler vizual a ajutat să facă Windows 3.0 atât de popular.
Un punct de cotitură pentru PC-uri în lupta împotriva Mac-urilor
Windows 3.0 a reprezentat un punct de cotitură în evoluția PC-urilor compatibile atunci când PC-urile capabile de o interfață grafică bună (și toate perifericele implicate) deveniseră suficient de ieftine pentru utilizatorii obișnuiți. În 1990, puteai să cumperi un PC low-end capabil să ruleze Windows 3.0 cu sub 1000 USD, în timp ce cel mai ieftin Macintosh color era de aproximativ 2400 USD la acea vreme. Cu un PC, un mouse și o copie de Windows de 149 USD, ai putea construi un calculator aproape asemănător Mac-ului dar mult mai ieftin.
Când mai mulți oameni cumpără o platformă, mai multe companii doresc să dezvolte pentru aceasta și exact asta s-a întâmplat cu Windows 3.0. În timp ce suportul de la terți a fost scăzut în epocile Windows 1.0 și 2.0, mulți dezvoltatori de software s-au alăturat pentru a sprijini Windows 3.0, inclusiv Aldus cu popularul său software de publicare desktop Aldus PageMaker. Pentru productivitatea biroului, Microsoft însuși a lansat versiuni excelente de PowerPoint, Word și Excel pentru Windows 3.0, printre altele. Astfel că puteai lucra cu adevărat în Windows 3.0.
CHESS.BMP
În încheiere, cine poate uita de gloriosul tapet cu 16 culori de înaltă rezoluție (640×480!) Microsoft inclus cu fiecare copie?
Într-o eră în care plăcile VGA au devenit în sfârșit mainstream, mulți utilizatori au început să ruleze mediul în rezoluții mai mari, cum ar fi 640×480. Microsoft a inclus CHESS.BMP, care înfățișează o mână de piese de șah zburând prin aer deasupra unei table aparent nesfârșită de șah. Suportul pentru screensaver a fost încorporat în Windows 3.1 ce a fost lansat în 1992 (deși au debutat în 1991).