După ce a anunţat în aprilie 2023 că utilizatorii abonamentului Netflix cu reclame generează venituri mai mari decât cei ai abonamentelor Standard şi Premium, Netflix pare că ia în considerare și introducerea unui abonament complet gratuit, sprijinit exclusiv prin reclame.
Netflix a testat încă de acum trei ani un abonament complet gratuit pe mobil, experimentul încercat mai întâi cu utilizatorii din Kenya urmând să fie adaptat pentru consumatorii europeni. Aparent, inițiativa prin care Netflix spera să-și consolideze baza de utilizatori în țările cu putere de cumpărare redusă se transformă într-o măsură de urgență pentru recâștigarea utilizatorilor din Europa și Asia, care au părăsit platforma în număr mare.
Probabil că Netflix nu va folosi aceeași strategie aplicată cu publicul din Kenya, unde posibilitatea de a înscrie un cont gratuit nu asigura decât accesul la câteva producții originale Netflix, selectate pentru a convinge utilizatorii să treacă la abonamentul plătit. În schimb, informațiile obținute pe surse arată că Netflix va extinde actualul abonament sponsorizat prin reclame, afișând și mai multe reclame pentru compensarea diferenței de preț pe care utilizatorii nu o mai plătesc din buzunar.
Ce ar putea însemna asta pentru utilizatorii Netflix? Filme întrerupte cu pauze de reclame mai lungi/dese la care nu poți da skip, reclame la începutul filmului și eventual reclame în timpul filmului, strecurate prin afișarea de bannere care acoperă parțial imaginea.
Iar pentru a nu repeta experiența rivalului YouTube, care „se luptă” cu utilizatorii care încearcă să ocolească reclamele prin folosirea de aplicații și extensii adblock, administratorul Netflix va controla cu strictețe accesul la versiunea gratuită a serviciului. Și ce metodă mai bună decât permițând accesul doar din aplicația de mobil oficială.
Altfel spus, probabil că nu vei putea accesa Netflix gratuit din browser-ul web, opțiunile de vizionare pentru utilizatorii de PC rămânând doar cele contracost.
Cert este că platforma a cărei creştere a frânat puternic la sfârşitul lui 2021 a înregistrat unele succese după lansarea abonamentului sprijinit prin reclame, reducând la 5,99 de euro costul abonamentului standard de 13,49 euro. Dar abordarea folosită a stârnit controverse, mulți utilizatori nefiind încântați de aranjamentul în care trebuie să „suporte” afișarea reclamelor și totodată să plătească un abonament lunar, fie el și redus considerabil.
Aparent, planul Netflix era să ofere utilizatorilor nemulțumiți de costul abonamentului o variantă mai ușor „digerabilă”, dar care să nu pericliteze profitabilitatea serviciului. În cele din urmă, utilizatorii frustrați de această variantă urmau să treacă la abonamentul plătit integral. Doar că în practică nu s-a întâmplat așa, un număr considerabil de potențiali utilizatori respingând această variantă de abonament și orientându-se către platforme competitoare de streaming video, cu acces mai ieftin sau complet gratuit.