UE a obligat Apple să oprească geoblocarea, practica de a restricționa conținutul în funcție de locația geografică a utilizatorului, pe servicii precum App Store, Apple Arcade, Music, iTunes Store, Cărți și Podcasturi.
Comisia Europeană a declarat că a identificat mai multe practici de blocare geografică potențial interzise asupra unor servicii Apple Media și a amenințat cu măsuri de aplicare din partea autorităților naționale de reglementare în cazul în care Apple nu reușește să-și abordeze preocupările.
Decizia, anunțată pe site-ul oficial al Comisiei, vine în urma unei investigații coordonate la nivel european, condusă de Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (rețeaua CPC), din care face parte și ANPC din România.
Mai exact, acțiunea condusă de autoritățile din Belgia, Germania și Irlanda a constatat o serie de limitări ale Apple Media Services care, potrivit evaluării rețelei, discriminează în mod ilegal consumatorii europeni în funcție de locul lor de reședință
Clienții se confruntă cu limitări atunci când vine vorba de:
- Acces online: Serviciile au o interfață diferită pentru diferite țări din Uniunea Europeană/Spațiul Economic European. În aplicațiile pentru aceste servicii, consumatorilor li se permite să acceseze doar interfața creată pentru țara în care și-au înregistrat contul Apple și se confruntă cu provocări semnificative atunci când încearcă să schimbe acest lucru, ceea ce nu este permis de normele anti-geoblocare ale UE;
- Metode de plată: Atunci când fac achiziții plătite în serviciile media Apple, utilizatorii pot utiliza numai mijloace de plată, cum ar fi un card de credit/debit, emise în țara în care și-au înregistrat contul Apple;
- Descărcare: Deoarece App Store nu permite consumatorilor să acceseze versiunea unei alte țări din UE/SEE, utilizatorii nu au voie să descarce aplicațiile oferite în alte țări. Aceștia ar trebui să poată descărca aplicații oferite în alte țări ale UE/SEE atunci când călătoresc sau rămân temporar în țara respectivă.
Regulamentul privind geoblocarea interzice discriminarea nejustificată între clienții UE pe baza naționalității, reședinței sau locului de stabilire atunci când vor să cumpere bunuri și servicii de la comercianți situați într-un alt stat membru.
Apple are la dispoziție o lună pentru a răspunde la constatările rețelei CPC și a propune rezolvări cu privire la practicile de geoblocare identificate. În funcție de răspunsul Apple, rețeaua CPC poate intra într-un dialog cu gigantul american. Dacă Apple nu reușește să răspundă preocupărilor ridicate de rețeaua CPC, autoritățile naționale pot lua măsuri de aplicare pentru a asigura conformitatea.