Companii precum Amazon, Apple, Google, Meta, Microsoft, dar și Samsung și TikTok, se pregătesc de schimbările pe care noua lege UE, DMA (Digital Markets Act), le va aduce în piața de tehnologie.
Acestea au timp până pe 6 septembrie să se declare drept „gatekeeper”, adică o companie cu mulți utilizatori și cu o valoare mare pe piață, care oferă servicii de bază pentru utilizarea internetului și care ar putea limita accesul utilizatorilor la servicii rivale.
Conform Thierry Breton, Comisar UE, toate companiile americane menționate au declarat că întrunesc criteriile pentru a fi considerate gatekeeper. Asta înseamnă că au peste 45 de milioane de utilizatori activi lunar pe serviciile lor, dar și o valoare de piață de peste 75 de miliarde de euro. Astfel, dispozitivele și serviciile lor trebuie să fie mai deschise.
Câteva dintre regulile la care se vor supune în UE sunt interoperabilitatea aplicațiilor lor de mesagerie. Nu este clar cum va putea fi aplicată și implementată această regulă, dar, în teorie, ar trebui să putem comunica cu utilizatori de pe iMessage, Facebook Messenger, WhatsApp, Skype și alte servicii de mesagerie pe care aceste companii le dețin, fără să le avem pe toate instalate.
De asemenea, companiile din categoria gatekeeper care vând dispozitive nu pot obliga utilizatorii să țină aplicații instalate pe dispozitivele lor și să favorizeze propriile soluții software sau propriile servicii. Toate aplicațiile vor trebui să poată fi dezinstalate la cerere. În teorie, DMA ar trebui să poată obliga inclusiv Apple să deschidă iOS-ul și să permită altor magazine alternativă să apară pe platformă, pentru a oferi concurență App Store-ului.
Reamintesc că Microsoft a permis instalarea aplicațiilor Android pe sistemul său de operare încă de anul trecut.