În cadrul unei conferințe de presă organizate marți de către Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel Alexe, au fost anunțate detaliile programului Rabla 2020.
Programul Rabla pentru autovehicule
Rabla Clasic
Pentru programul Rabla Clasic de anul acesta a fost alocat un buget mai mare față de cel de anul trecut, de 405 milioane de lei.
Ceea ce se traduce într-un număr de 60.000 de mașini uzate ce pot fi casate prin acest program, pentru obținerea unui voucher de 6500 lei (echivalentul a 1350 euro).
Valoarea voucherului poate să crească cu încă 1000 de lei, dacă pragul de emisii de CO2 al noii mașini cumpărate nu depășește 96 de g.
Eco-bonusul
A fost introdus un nou de 1000 lei pentru cumpărarea unei mașini cu GPL.
Noul Eco-bonus poate fi cumulat cu prima de casare.
Eco-bonusul pentru mașinile hibride
În cazul mașinilor hibride convenționale (NON-Plug-in), valoarea eco-bonusului a crescut de la 1700 la 2500 lei.
Astfel, în cazul cumpărării unei mașini hibride convenționale, a cărei nivel de emisii CO2 nu depășește pragul de 96 g, valoarea primei de casare poate atinge 200 de euro.
Rabla Clasic pentru motociclete
O altă noutate a programului Rabla de anul acesta este programul pentru motociclete.
În schimbul casării unei mașini mai vechi de 8 ani, cei care doresc să cumpere o motocicletă nouă vor beneficia de o primă de casare de 3500 de lei.
În cazul mașinilor se decontează circa 10% din prețul unui autovehicul nou.
Pentru a fi echitate între cumpărătorii de mașini și cei de motociclete, s-a ales suma de 3500 lei, care reprezintă echivalentul a 10% din prețul motocicletei noi.
Rabla Plus
Prin programul Rabla Plus este stimulată cumpărarea de autoturisme cu emisii ZERO sau aproape de ZERO.
Pentru programul Rabla Plus s-au alocat 140 de milioane de lei.
Acesta este cel mai mare buget alocat acestui program, de la înființarea sa, și este cu 45% mai mare față de cel pe 2019
Prima pentru mașinile electrice este de 10.000 euro (cea mai mare primă din Europa) pentru full electric și 4500 euro pentru mașinile hibride plug-in.
Prima nu trebuie să depășească 50% din valoarea autovehiculului nou.
Bugetul de anul acesta va fi suficient pentru subvenționarea a 2500 de mașini full electrice și a 400 de mașini hibride plug-in
Prima noutate este condiția de a nu înstrăina mașina cel puțin un an.
A doua noutate este posibilitatea de a achiziționa motociclete cu propulsie electrică.
Cei care doresc o astfel de motocicletă primesc de la AFM 3000 lei (echivalentul a 600 euro).
Dacă aleg să și caseze un autovehicul, vor beneficia și de prima de casare pentru motociclete.
PROGRAMUL INFRASTRUCTURĂ VERDE
Problema transportului cu mașini electrice depinde 100% de infrastructură.
Numărul redus al punctelor de încărcare din țară este principala problemă
Anul acesta s-au alocat 19 milioane de euro pentru construirea a 1200 puncte de încărcare.
Acest lucru depinde și de primării.
De asemenea, se dorește construirea de stații de încărcare pe autostrăzi și drumuri naționale, pentru care s-a primit deja acordul Comisiei Europene.
Pentru acest program se vor investii 20 de milioane de euro, pentru construirea între 100 și 1200 de stații de încărcare.
Rabla pentru electrocasnice
Anul acesta va fi reluat și Programul Rabla pentru Electrocasnice, pentru care s-a alocat un buget de 30 de milioane de lei și se estimează în jur de 100.000 de vouchere.
Categoriile de echipamente care pot fi achiziționate prin program sunt: aparate frigorifice, mașini de spălat rufe, mașini de spălat vase, aparate de aer condiționat și televizoare.
Conștientizare
Anul acesta se va organiza o amplă campanie națională de informare și
conștientizare a cetățenilor, în ceea ce privește colectarea separată și reciclarea deșeurilor.
Pentru această campanie s-a alocat un buget total de 25 milioane de lei.